EBEVEYİNLERİN KARNE İLE SINAVI

Başarı kavramına yanlış manalar yüklemeyin

Karneler aileler tarafından çoğunlukla başarının direk ve net bir göstergesi olarak kabul edilir. Hem de bir takım vaziyetlerde, oldukça yanlış da olsa, karneden yola çıkan anne baba çocuklarının karakterleri ve gelecek potansiyelleri ile ilgili negatif yargılar geliştirip çocuklarına bunu yansıtabilir. Bu çocuklarda yetersizlik hissi, yoğun bir kaygı, çalışmaya yönelik motivasyon kaybı veyahut mükemmeliyetçilik gibi -özelde akademik başarıyı, genelde ise çocuğun psikolojik iyilik halini örseleyecek- meselelere sebep olabilir.

Doğru yollar izlendiğinde muvaffakiyet yükselir

Bilmemiz şart olan ilk şey, başarının yalnızca okul performansına indirgenebilecek bir kavramdan ziyade çok istikametli ve geliştirilebilir olduğu gerçeğidir. Başka bir söylemle, ders başarısı düşük çocuklar başka hayatsal alanlarda oldukça başarılı olabilir. Dahası başarıyı engelleyen unsurlar belirlenip bu engelleri aşmak için doğru yollar izlendiğinde muvaffakiyet düzeyi de bariz olarak yükseliş gösterir.

Çocuğunuzu etiketlemeyin

Muvaffakiyet konusunda olarak sık karşılaştığımız hatalı yaklaşımlardan bir ötekisi ise başarının kategorik olarak ele alınmasıdır. Bu davranış, çocuklara yönelik 'başarılı' ve 'başarısız' etiketlemelerini de beraberinde getirip aslında çocukları dar bir alana hapsetmektir. Oysa başarı boyutsal bir kavramdır. Çocuğun bir evvelki imtihana ya da sınıftaki diğer talebelere göre daha düşük not alması onu başarısız kılmaz.

Problemi anlamadan çözüm olası olmaz

Şayet çocuğunuzun dönem boyunca sarf ettiği gayreti önem vermez ve sadece notlara odaklanırsanız düşük bir not karşısında hiddet, kaygı gibi negatif duygularla çocuğunuzu yıkıcı bir şekilde tenkit eder hem de cezalandırma yoluna gidebilirsiniz. Oysa yapılması şart olan notun kendisine değil işaret ettiklerine başka bir deyişle sürece odaklanmaktır. Muvaffakiyet düzeyi, çocuğun kontrolünde olanlar kadar olmayan pek çok unsurdan da etkilenir. Öğrenme güçlükleri, çöküntü, davranım bozuklukları, imtihan kaygısı, dikkat süreçleriyle alakalı meseleler, fiziksel mani ya da rahatsızlıklar, görme ve duyma bozuklukları, çocuğun zeka düzeyinin yaşıtlarına göre düşük olması, çalışma sistemi ve mesuliyet almayla alakalı yetersizlikler, sıhhatsiz aile atmosferi, ehemmiyetli hayatsal farklıklar bu unsurların başında gelir.

Yıkıcı davranış ve reaksiyonlardan kaçının

Bazen farkında olarak bazen olmadan, bazen endirekt bazense dolaysız yollarla aileler yaşadıkları hayal kırıklığını, kaygıyı veyahut hiddeti çocuklarına yıkıcı şekillerde yansıtır. Düşük not getiren çocuğu cezalandırmak, korkutmak, tehdit etmek, diğer çocuklarla veya kardeşleriyle mukayese etmek, ona sadece iyi not getirdiği takdirde değerli olabileceğini hissettirecek rastgele bir davranışta bulunmak, yapılan yanlışlar arasındadır. Düşük notlar yüzünden bu gibi tutumlara maruz kalan çocukta depresyon ve kaygı gibi meseleler tetiklenebilir. Onu daha iyisini muvaffak olmak için motive etmek yerine sergilediğiniz bu tutumlar zıddı şekilde çocuğun okuldan soğumasına, devamsızlıklara ve en sonunda daha düşük akademik performansa sebep olabilir.

KARNESİNDE KIRIK NOT OLAN ÇOCUĞA NASIL DAVRANILMALI?

  • Bir çocuğun temel ihtiyacı sizin tarafınızdan her şartta değerli olduğunu hissetmektedir. Karnesi nasıl olursa olsun çocuğunuzu şartsız kabul ettiğinizi ona hissettirin.
  • Tek iletişim gündeminizin notlar, imtihanlar ve dersler olmamasına özen gösterin. Bir araya her geldiğinizde yaptığınız tek şey ders çalışmak olmasın veyahut çocuğunuza yalnızca derslerle alakalı sualler sormaktan kaçının.
  • Düşük notun sebeplerini değerlendirin, neler yapılacağı konusunda çocuğunuzla birlikte tartışıp karar verin.
  • Özel eğitim alması şart olan bir vaziyet varsa, bir özel eğitim uzmanına müracaatın.
  • Davranışlarında farklıklar olduğunu fark ederseniz bir uzmana müracaatın.
  • Değerlendirme yaparken not odaklı değil, süreç odaklı olun.
  • Notlarına göre cezalandırmayın veyahut aşırı ödüllendirmeyin.
  • Parasal ödülleri değil, duygusal ödülleri seçenek edin. Sarılmak, onu ne kadar sevdiğinizi söylemek veyahut birlikte bir gün tasarlamak en güzel armağan olacaktır.
  • Tatil döneminde dinlenmesine imkan, notlarını yerine koyması için aceleci ve baskıcı olmayın, notların her vakit telafisi olduğunu ilk olarak siz unutmayın.
  • Onu suçlamayın, başkalarının yanında küçük düşürmeyin, alay etmeyin, aşağılamayın.
  • Bunu size dile getiremese de onun da üzüldüğünü, kendini ne kadar kötü hissettiğini hiç unutmayın.
  • Bazı çocukların ailelerinden korktuğu için yalan söylediğini, haneden kaçtığını, intihara yöneldiğini unutmayın.
  • Konuyu eşler arası dövüşe dönüştürmeyin, bu çocuğunuza kendisini suçlu hissettirir.
  • İyi olan notlarının da üzerinde durun, onları da konuşun ve takdir edin.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.